Gör ditt eget ghee

Ghee är renat smör också kallat smörolja som används inom indisk matlagning. Det är helt fritt från vatten, protein och kolhydrater. Smaken är nötaktig och ghee kan med fördel användas i matlagning. Positiva effekter är att det smörjer tarmarna, har läkande effekter och det har också förmågan att lösgöra fettlösliga slaggämnen i kroppen (Kjerrulf, 2003).

Så här gör du

Detta behöver du: 1 kg osaltat smör, en kastrull, en hålslev eller en sked, en mattermometer (ej nödvändigt men praktiskt), en ren och torr glasburk med tättslutande lock, trådsil, tratt eller kaffefilterhållare, flergångskaffefilter eller 3-4 kaffefilter.

1. Smält smör: Dela 1 kg osaltat smör och lägg i en kastrull. Låt det sakta smält i låg- till medelhög värme.  Var noga så att det inte bränns då smöret ska ha kvar sin gyllene gula färg. Det kommer att puttra och vitt skum lägger sig på ytan. Låt bli att röra i smöret under tiden.

IMG_2413

2. Sjud: Sänk värmen till ett minimum och låt smöret ”koka” ungefär en timme tills det har bildats en vit mjölkig massa som separerats från smörfettet. Rör ej i smöret under tiden.

IMG_2419

3. Svalna: Efter ca. en timme – ta bort kastrullen från plattan och låt svalna i 10-15 minuter.

4. Skumma: Skumma av ytan så att det gyllene smöret blir kvar. Nykokt ghee luktar lite likt kola.

5. Filtrera: Sila gheen genom ett melittafilter eller finmaskigt nät.

6. Förvara: Häll upp i en glasburk. Förvara ghee i kylen i en glasburk med lock. Var noga med att sätta på locket då ghee som kommer i kontakt med luften oxiderar snabbt och smakar sämre. Hållbarhet i kylen är flera månader. Det stelnar i kylen och får en ljusare färg men det återfår sin gyllengula färg vid användning.

IMG_2420

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar

Del 2 – Formulera kraftfulla mål

Big group of young jumping people.

Nu har vi kommit till del 2  som handlar om hålla förändringsprocessen vid liv. Steg 1 är att ”aktivera” dina målformuleringar:

a) Läs igenom din lista med mål två gånger per dag. En gång när du stiger upp och en gång innan du går till sängs.

b) Övertyga dig själv om att du verkligen kommer att nå dina fastställda mål. För-sök då och då att uppleva känslan av att du redan nått dessa mål. Vissa dagar kommer tvivel i form av tankar kanske att dyka upp och det du kan göra då är att ignorera dessa negativa tankemönster. Tänk istället på fem av dina styrkor som gör att du tror på dig själv och att du kan nå dessa mål. T.ex. jag är vilje-stark, jag gillar utmaningar, jag tror på mig själv.

c) Vissa behöver stöd från omgivningen och då skall du givetvis berätta för andra. Men för andra kan detta snarare stjälp. Valet är ditt. Berätta eller håll dina mål hemliga för omgivningen. Det viktigaste är att du vet hur du håller energin levande.

d) Försök att agera och handla i enlighet med dina mål. Vill du t.ex. bli starkare eller slankare behöver du tillbringa en viss tid i träningslokalen eller i löpspå-ret. Vill du äta hälsosamt behöver du planera och handla bra råvaror etc.

e) Le ofta! Det första målet är på väg att uppfyllas.

Motivation=förändringens motor

För att upprätthålla gnistan och inspirationen att nå ditt slutliga mål rekommenderas du att varje dag sätta upp ett litet delmål i samma riktning som ditt slutmål och utvärdera hur det har gått varje kväll. Välj en tidpunkt, morgon eller kväll när du skriver ner vad du vill åstadkomma och genomför sedan detta under dagen. Bestäm dig för att detta får ta högst 7 minuter. På kvällen utvärderar du dagen med stöd av två frågor:

• Vad har fungerat bra?

• Vad skulle jag kunna göra bättre?

Det är viktigt att du lyfter fram det som är positivt eftersom varje litet framsteg prog-rammeras in i dina tankemönster. Låt detta bli en naturlig rutin lika självklar som att borsta tänderna morgon och kväll.

Lycka till!

 

 

 

Publicerat i Inspiration | Lämna en kommentar

Del 1 – Formulera kraftfulla mål!

Help

Media fullständigt överöser oss med olika tips och råd om livsstilsförändringar vi ska göra nu när 2013 är här. Ofta saknas en beskrivning på hur man faktiskt formulerar mål, vilket är en grundläggande del för att kunna bibehålla motivation som är förändringens motor. Att formulera mål och planera vad du vill utföra är faktiskt ett centralt inslag för att uppleva lycka. En person utan mål flanerar planlöst omkring i tillvaron och kan ofta uppleva livet som långtråkigt. Har du ett övergripande mål för vad du vill åstadkomma och inom vilken tidsperiod detta skall ske, kommer du garanterat att känna dig mer levande och inspirerad. Här kommer del 1 av 3 som handlar om hur du formulerar kraftfulla mål.

Det går att dela in mål i tre olika kategorier.

  1. Ouppfyllda mål. Dessa härrör oftast inte från dig själv, utan har troligtvis indoktrinerats genom uppväxt, erfarenheter,  andra människors eller samhällets påverkan utan att du själv varit medveten  om det.
  2. Avsiktliga mål. Dessa härrör från dig själv utifrån din egen vilja och nyfikenhet. De är sällan destruktiva, men fokuserar mest på resultatet och dina egna vinster.
  3. Inspirerande mål. Dessa mål syftar till att förbättra och stimulera utveckling på olika plan. De är långsiktiga och gagnar såväl dig själv som andra. När du formulerar dessa mål känner du intuitivt att de känns rätt för dig. De ger dig en känsla av eufori och tillfredsställelse.

Inspirerande mål är

  • Positivt  formulerade i presens
  • Självvalda
  • Realistiska
  • Tidsplanerade
  • Djärvt – de känns utvecklande
  • Konkret – De beskriver resultatet och inte insatsen (möjliga att utvärdera)
  • Inga hinder

Nedan följer några exempel som vi skall bearbeta för att de ska bli ännu mer kraftfulla.

Exempel 1: ”Jag springer en mil på en timma”. Detta mål är alldeles för diffust och ger inte så mycket motivation till att börja träna. Det är dessutom ett alldeles för stort glapp mellan nuet och framtiden. Det saknas också en beskrivning av en specifik känsla för att förstärka drivkraften. Ett kraftfullt mål skall alltid formuleras i presens och då kan det skrivas ned så här:

Tidsperiod: 6 månader

Jag har bättre kondition än någonsin och springer enkelt/(lätt) en mil på X minuter.

Del 2 kommer att handla om vad det krävs för att göra en livsstilsförändring.

 

Publicerat i Diverse | Kommentering avstängd

Gott nytt år!

number 2013 on the beach of sunrise

 

 

 

 

 

 

 

Dag för dag – ett nytt år kommer och går sedan otroligt fort. Nu lämnar vi 2012 bakom oss och stiger in i år 2013! Slutet är början på något nytt!

 

Publicerat i Diverse | Kommentering avstängd

Dina matvanor ur nya perspektiv II

 

 

Ett vanligt fenomen är att många äter för fort och sväljer ner maten otuggad med dryck. Det räcker att gå till närmaste matservering och observera människor som äter. Du kommer snart att upptäcka att majoriteten inte tuggar sin mat vilket försämrar kroppens förutsättningar att ta hand om maten eftersom spjälkningen påbörjas redan i munnen. En omtvistad fråga är hur många gånger vi ska tugga och någon säger att tio gånger är nog, en annan säger tjugo. Var realistisk och bli medveten om vad som känns bra för just dig. Du behöver varken överdriva genom att lägga ner besticken mellan varje tugga och att inte tugga eller att bara svälja ner maten med dryck. Det första steget är att bli medveten om hur du gör och sedan välja något som känns bra för dig.

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar

Dina matvanor ur nya perspektiv I

Under några dagar kommer jag att ge några enkla råd som kommer att ta ditt ätbeteende och matvanor till en ny nivå. Först ut är:

Träna på att känna organisk mättnad

Det är lika viktigt att tillåta sig att känna hunger som att känna mättnad. Men hur ofta hinner vi egentligen med att verkligen lägga märke till hur mätta vi är? Ibland måste man gradvis träna på hur det känns att vara lagom mätt. Känslan av mättnad är rogivande men kanske diffus till en början. När man medvetet börja träna på att känna mättnad övas denna känsla upp och man kanske upptäcker att man inte vill ha mer mat fast det finns mat kvar på tallriken. Undersök, utprova och utvärdera. Sätt upp en avgränsad tidsperiod t.ex. en vecka där du skall göra detta dagligen. Skriv en matdagbok där du graderar hunger och mättnad mellan 1-10. Smaklig måltid!

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar

Ditt största hinder för förändring

Tankarna – ditt största hinder för förändring

Allt startar med en tanke. Vad består denna tanke av? Den mat vi äter är ofta förknippade med ord som ”förbjudet”, ”unna sig”, ”alla andra” etc.  Ett råd är att du ska eliminera ordet ”förbjuden” mat ur ditt vokabulär. Att benämna något som förbjudet kommer automatiskt att leda till att din uppmärksamhet fastnar i destruktiva tankemönster och sen är det svårt att ta sig loss ur dessa ineffektiva tankemönster.

Vad du bör göra: Fokusera på det du vill förändra i positiv riktning och känslan du har när du uppnått det. Agera nu, agera i denna stund som om du redan genomfört förändringen. Detta är ett oslagbart sätt att komma förbi hinder som kan uppstå under resans gång. Ett annat sätt som kan fungera är att lära sig att disciplinera sina tankar. Det låter kanske inte så roligt, men när du väl kommit på hur du tar kommandot över dina omedvetna impulser kommer du att känna en stor befrielse. Du väljer att äta det du vill och för varje gång du gör det kommer du att bli stärkt. Detta kommer sedan att inprogrammeras och bli ett automatiskt beteende och du behöver inte längre kämpa för att gå förbi det du vill undvika i din kosthållning. Helt enkelt för att du gör ett medvetet val att välja det som din kropp vill ha och behöver; dvs. god, sund och näringsriktig mat.

Publicerat i Tänkvärt | Lämna en kommentar

Perfekt måltid

Ugnsbakad lax med sesamfrö och kokosfett, blomkål och små körsbärstomater! Enkelt att tillreda och otroligt gott!

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar

Fairtrade challenge – 2012!

Visste du att det som tidigare hette Rättvisemärkt numera benämns Fairtrade och finns i 21 länder? Köper du Fairtrade-produkter stödjer du både etiska och sociala krav. Många vet att det finns kaffe & te, bananer och choklad som är märkta med Fairtrade, men sortimentet är mycket bredare än så. Det finns Fairtrade-märkt vin, rosor, sportbollar och produkter med Fairtrade-certifierad bomull.  Mer information om detta hittar du på Fairtrade.

Andel Fairtradekaffe som säljs i Sverige uppgår endast till 4,8 %. Vill du vara med och sprida budskapet om Fairtrade och påverka kan du den 18 oktober delta i Fairtrade challenge tillsammans med dina vänner, familj eller kollegor.

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar

Cashewbollar med citron

Cashewnötter är energitäta och innehåller protein, enkel- och fleromättat fett samt nyttiga antioxidanter. Det passar bra efter träning. Det är enkelt att göra och smakar gott.

 Recept för ca. 10 bollar.

  • 2 dl cashewnötter – kör i matberedare så att de blir grovt hackade
  • 1 dl torkade fikon (blötlägg gärna i 2-3 timmar)
  • Skal av en citron + 2 msk citronsaft
  • 1/2 dl kokosnötsmjöl
  • 1 krm grovsalt

Blanda ingredienserna och kör matberedaren till lagom konsistens. Rulla i kokos.

Publicerat i Mat | Lämna en kommentar