Panikmat

Tar du din hälsa och kost på allvar och vill ge din kropp näringsriktig och energirik mat finns ett ord du aktivt behöver börja använda i ditt dagliga liv. Detta ord är planera. Planering är A och O för att kunna äta bra och hälsosamt. Det finns ett enormt utbud av mat som vi inte kan unvidka och måste ta ställning till. Och det är väldigt enkelt att falla till föga för det där fikabrödet, snabba junkfoodet om vi inte har en färdig strategi. Du bör åtminstone planera två måltider i framtiden. Då står du dig bra. Här är några konkreta råd för olika situationer.

Scenario 1. Ditt möte har dragit ut på tiden och det kommer att dröja ytterligare ett par timmar tills du kan äta din middag. Lösningen är ett mellanmål som du har med dig. Nötter och torkad frukt är både enkelt och praktiskt att stoppa ner i väskan för att plocka upp i en sådan här situation. Välj i första hand osaltade nötter t.ex. cashew, mandel eller paranötter. De innehåller bra fett och mineraler och stillar den värsta hungern utan att blodsockret åker berg och dalbana. Andra förslag är: kokt ägg, skinkrulle, makrill, keso, ost.

Scenario 2. Du kommer hem från en lång arbetsdag och har glömt att handla hem mat. Ett bra tips är att alltid ha frysta livsmedel hemma som snabbt kan fixas ihop till en middag. Grönsaker, kycklingfilé eller vegetariskt alternativ om du är vegetarian och kokosmjölk kan enkelt och snabbt fixas till en middag. Frysta wokgrönsaker funkar utmärkt om du inte vill tillaga själv. Men det allra godaste är om du gör din egen wokblandning av färska grönsaker som du wokar och fryser in.  Blanda  ihop dina favoritgrönsaker t.ex. squash, purjolök, morot, paprika, vitkål, savoykål. Stek i rapsolja och krydda med havssalt och peppar.

Vad har ni för panikmat i olika situationer?

Det här inlägget postades i Inspiration. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.