Del 1 – Formulera kraftfulla mål!

Help

Media fullständigt överöser oss med olika tips och råd om livsstilsförändringar vi ska göra nu när 2013 är här. Ofta saknas en beskrivning på hur man faktiskt formulerar mål, vilket är en grundläggande del för att kunna bibehålla motivation som är förändringens motor. Att formulera mål och planera vad du vill utföra är faktiskt ett centralt inslag för att uppleva lycka. En person utan mål flanerar planlöst omkring i tillvaron och kan ofta uppleva livet som långtråkigt. Har du ett övergripande mål för vad du vill åstadkomma och inom vilken tidsperiod detta skall ske, kommer du garanterat att känna dig mer levande och inspirerad. Här kommer del 1 av 3 som handlar om hur du formulerar kraftfulla mål.

Det går att dela in mål i tre olika kategorier.

  1. Ouppfyllda mål. Dessa härrör oftast inte från dig själv, utan har troligtvis indoktrinerats genom uppväxt, erfarenheter,  andra människors eller samhällets påverkan utan att du själv varit medveten  om det.
  2. Avsiktliga mål. Dessa härrör från dig själv utifrån din egen vilja och nyfikenhet. De är sällan destruktiva, men fokuserar mest på resultatet och dina egna vinster.
  3. Inspirerande mål. Dessa mål syftar till att förbättra och stimulera utveckling på olika plan. De är långsiktiga och gagnar såväl dig själv som andra. När du formulerar dessa mål känner du intuitivt att de känns rätt för dig. De ger dig en känsla av eufori och tillfredsställelse.

Inspirerande mål är

  • Positivt  formulerade i presens
  • Självvalda
  • Realistiska
  • Tidsplanerade
  • Djärvt – de känns utvecklande
  • Konkret – De beskriver resultatet och inte insatsen (möjliga att utvärdera)
  • Inga hinder

Nedan följer några exempel som vi skall bearbeta för att de ska bli ännu mer kraftfulla.

Exempel 1: ”Jag springer en mil på en timma”. Detta mål är alldeles för diffust och ger inte så mycket motivation till att börja träna. Det är dessutom ett alldeles för stort glapp mellan nuet och framtiden. Det saknas också en beskrivning av en specifik känsla för att förstärka drivkraften. Ett kraftfullt mål skall alltid formuleras i presens och då kan det skrivas ned så här:

Tidsperiod: 6 månader

Jag har bättre kondition än någonsin och springer enkelt/(lätt) en mil på X minuter.

Del 2 kommer att handla om vad det krävs för att göra en livsstilsförändring.

 

Det här inlägget postades i Diverse. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.