Dina matvanor ur nya perspektiv I

Under några dagar kommer jag att ge några enkla råd som kommer att ta ditt ätbeteende och matvanor till en ny nivå. Först ut är:

Träna på att känna organisk mättnad

Det är lika viktigt att tillåta sig att känna hunger som att känna mättnad. Men hur ofta hinner vi egentligen med att verkligen lägga märke till hur mätta vi är? Ibland måste man gradvis träna på hur det känns att vara lagom mätt. Känslan av mättnad är rogivande men kanske diffus till en början. När man medvetet börja träna på att känna mättnad övas denna känsla upp och man kanske upptäcker att man inte vill ha mer mat fast det finns mat kvar på tallriken. Undersök, utprova och utvärdera. Sätt upp en avgränsad tidsperiod t.ex. en vecka där du skall göra detta dagligen. Skriv en matdagbok där du graderar hunger och mättnad mellan 1-10. Smaklig måltid!

Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>