Sanningen om pasta

Jag läser på pastatillverkarens hemsida om den vita fiberpastan som heter något som är synonymt med ”förstklassig”. Beskrivningen är inte sparsam med superlativ och man kan läsa att denna pasta är något utöver det vanliga. Både god och spänstig. Och inte minst; den innehåller nästan dubbelt så mycket fibrer som vanlig vit pasta och är GI-märkt.  Varför måste allting göras på konstgjord väg? En annan fråga är – behöver vi verkligen så mycket fibrer från fullkorn som rekommenderas?

Först lite fakta av Per Åman, professor i växtproduktlära och expert på fibrer: Det högre innehållet av kostfiber i den vita fiberpastan utgörs av tillsatta malda vetefibrer som inte har samma positiva hälsoeffekt som fullkornsfibrer. En annan intressant synvinkel är det vetenskapliga stödet som enligt Staffan Lindeberg är svagare för olösliga spannmålsfibrer än för lösligare fibrer från frukt och grönsaker.  Han lyfter även fram den sk. fiberhypotesen som backats upp av cerealieindustrin sedan början av 1970-talet som har inverkat på rekommenderad mängd. Ytterligare en orsak att vara försiktig med överdriven mängd fullkornsfiber är fytinsyra som finns i ytterskiktet av frön och bönor som hämmar upptaget av mineraler och spårmetaller som järn, zink, kalcium och magnesium.

Låt oss också utforska spannmål ur ett evolutionsbiologiskt perspektiv och vad människan åt i sin ”ursprungliga” miljö. Svaret på denna fråga är att de åt vad som fanns att tillgå i deras omgivning, t.ex. kött, fisk, frukt och grönsaker. Nutidens svenskar äter till större del mat som inte fanns att tillgå under evolutionen vilka utgörs av mejeriprodukter, matfett, socker och spannmål.  På denna nutidslista kan vi lägga till processad mat och E-nummer som olämplig föda för människor.

Vad bör vi då äta? Svaret är: naturlig riktig mat som är så naturnära som möjligt. Undvik i första hand socker och vitt mjöl som utgör de stora hälsoriskerna. Ät naturligt fett (ej margarin), oprocessad mat, gärna ekologisk alt. närproducerad och välj säsongsanpassat. Dessa enkla riktlinjer ger både kvalitet till din egen hälsa och den omgivande miljön. Avslutningsvis: Den vita fiberpastan gör sig bäst som prydnad i butikshyllan!

Det här inlägget postades i Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>